Ultrasound of the Major Salivary Glands is a Reliable Imaging Technique in Patients with Clinically Suspected Primary Sjogren's Syndrome

作者:Delli Konstantina*; Arends Suzanne; van Nimwegen Jolien F.; Dijkstra Pieter U.; Stel Alja J.; Spijkervet Frederik K. L.; Bootsma Hendrika; Vissink Arjan
来源:Ultraschall in der Medizin, 2018, 39(3): 328-333.
DOI:10.1055/s-0043-104631

摘要

Objective To assess the inter- and intraobserver reliability of ultrasound of major salivary glands in patients clinically suspected of having primary Sjogren's syndrome (pSS) as well as to assess sources ofvariation in outcomes of ultrasonographic evaluation.
Methods 80 consecutive outpatients with clinically suspected pSS underwent ultrasound evaluation. The following ultrasound variables of the parotid and submandibular salivary glands were assessed: echogenicity, parenchymal homogeneity, presence of hypoechogenic areas, hyperechogenic reflections and clearness of posterior glandular border, according to the scoring system of Hocevar et al. (total score range: 0-48). Images were scored independently by three blinded observers in two sessions.
Results The intraobserver reliability of the total ultrasound score was excellent, with an intraclass correlation (ICC) ranging from 0.89 to 0.96. The interobserver reliability was good to excellent, with ICCs of 0.84 and 0.76 for the total ultrasound score in the two sessions. The kappa value ranged from 0.60 to 0.83 depending on the applied cut-offs (cut-off score 15 and 17). Hypoechogenic areas and homogeneity of parotid glands showed the highest interobserver reliability. The median kappa for echogenicity was low. The total ultrasound scores varied more between observers in patients with higher ultrasonographic scores (approximately scores 20).
Conclusion Ultrasound of major salivary glands is a reliable imaging technique for patients with clinically suspected pSS.Discrepancies between observers in assessing the severity of ultrasound findings may interfere with detecting true' changes over time. When monitoring the progression of pSS or treatment efficacy, it is advised that a particular patient be scored by the same ultrasonographer at every time point.
Zusammenfassung
Ziel Beurteilung der Inter- und Intraobserver-Reliabilitat des Ultraschalls der gro ss en Speicheldrusen bei Patienten mit klinischem Verdacht auf primares Sjogren-Syndrom (pSS) und Bewertung der Schwankungsquellen der Sonografie-Ergebnisse.
Methoden 80 aufeinander folgende ambulante Patienten mit klinischem Verdacht auf pSS wurden sonografisch bewertet. In der Glandula parotidea und Glandula submandibularis wurden die folgenden Ultraschallvariablen untersucht: Echogenitat, Homogenitat des Parenchyms, Nachweis von echoarmen Reflexionen und deutliche Abgrenzung des posterioren Drusenrands nach dem Scoring-System von Hocevar et al. (gesamter Score-Bereich: 0-48). Die Bilder wurden unabhangig voneinander durch drei verblindete Beobachter in zwei Sitzungen eingeteilt.
Ergebnisse Die Intraobserver-Reliabilitat der Gesamt-Ultraschall-Scores war ausgezeichnet, mit einer Intraklasse-Korrelation (ICC) zwischen 0,89 und 0,96. Die Interobserver-Reliabilitat war gut bis ausgezeichnet, mit ICCs von 0,84 und 0,76 fur den Gesamt-Ultraschall-Score in den beiden Sitzungen. Der kappa-Wert war zwischen 0,60 und 0,83 je nach verwendetem Cut-off (Cut-off Score 15 und 17). Echoarme Bereiche und die Homogenitat der Parotisdrusen zeigten die hochste Interobserver-Reliabilitat. Der mediane Kappawert fur die Echogenitat war gering. Bei Patienten mit hoheren Ultraschall-Scores variierten die Gesamt-Ultraschall-Scores starker zwischen den Beobachtern (Scores von etwa 20).
Schlussfolgerung Die Sonografie der gro ss en Speicheldrusen ist eine zuverlassige bildgebende Diagnostik bei Patienten mit klinischem Verdacht auf pSS. Widerspruchliche Bewertungen des Schweregrads von Ultraschall-Befunden zwischen Beobachtern konnen den Nachweis "echter" Veranderungen im Laufe der Zeit storen. Bei der uberwachung der Progression des pSS oder der Wirksamkeit der Therapie wird empfohlen, dass ein bestimmter Patient jedes Mal vom selben Ultraschalldiagnostiker beurteilt wird.

  • 出版日期2018-6